۶ دلیل اهمیت لوگو در برندسازی برای کسب‌وکارها

اهمیت لوگوی تجاری را نمی‌توان و نباید نادیده گرفت. به عنوان نمایش بصری یک نام تجاری یا برند، از مهم‌ترین عناصر بازاریابی یک شرکت است که اطلاعاتی را در مورد بیانیه ماموریت شرکت ارائه می‌دهد و در عین حال ایده‌ها و ارزش‌های اصلی آن را نیز به تصویر می‌کشد. به بیان ساده، یک لوگوی عالی می‌تواند موضوع یک کسب‌و‌کار را خیلی سریع نشان دهد، در حالی که یک لوگوی نامناسب شبیه به اولین برداشت فاجعه‌بار است.

هنوز هم بسیاری از غول‌های نوپا، هنگام شروع یک سرمایه‌گذاری جدید ظاهر لوگوی شرکت خود را نادیده می‌گیرند یا از آن غفلت می‌کنند و تصمیم می‌گیرند نقش آن را در ادامه کسب‌وکارشان دست کم بگیرند.

با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا شش دلیل آورده‌ایم که می‌تواند بگوید چرا ایجاد یک لوگوی تجاری قوی و دوست‌داشتنی باید در راس اولویت‌های کارآفرینی شما باشد!

دلایل اهمیت لوگو در برندسازی

1. هویت شرکت را می‌سازد

چه یک کسب‌وکار جدید باشید یا یک کسب‌وکار قدیمی و پایدار، هویت شرکت همه چیز شما است. می‌تواند داستان گذشته، آینده یا هر چیز دیگری را که می‌خواهید برندتان بیان کند، بازگو کند. اساساً، یک لوگوی خوب، همه چیزهای مثبت در مورد شرکت شما را در یک تصویر واحد، کوچک و آسان برای فهم راحت کار شما را خلاصه می‌کند. البته که تجسم چنین مفهومی دشوار است، بنابراین ممکن است تصمیم بگیرید تا از یک متخصص خلاق کمک بگیرید.

با این حال، به هر چیزی که برسید، باید سازگار و پایدار باشد. چه ترکیبی هوشمندانه از طرح‌ها و شکل‌ها باشد یا یک طرح رنگی هماهنگ، بقیه هویت بصری برند شما (از جمله تمام کارت‌های ویزیت، سربرگ‌ها و سایر مواد بازاریابی شما) باید از همین روش پیروی کنند.

2. توجه مردم را به خود جلب می‌کند

در عصری که هر کسی می‌تواند کسب‌وکاری را راه‌اندازی کند و مشتریان دائماً با گزینه‌ها بمباران می‌شوند، واقعیت این است که زمان زیادی برای تحت تأثیر قرار دادن نخواهید داشت. بنابراین، شما باید به سرعت توجه مردم را جلب کنید و چیزی را به آنها پیشنهاد دهید که فوراً علاقه آنها را برانگیزد. خوشبختانه، یک طراحی جالب به راحتی این کار را انجام می‌دهد.

یک لوگوی حرفه‌‌ای و خوب مردم را از قابل اعتماد بودن شرکت مطمئن می‌کند. اما این اتفاق اغلب بدون اینکه آنها متوجه شوند می‌افتد. این تصور را به وجود می‌آورد که شما در حوزه کاری خود پیشرو و مقتدر هستید و توجه مشتریان بالقوه جدید را به نقاط قوت و مزیت‌های رقابتی شما جلب می‌کنید.

لوگوی شما چه جسورانه باشد و چه ظریف، این پتانسیل را دارد که به مشتریان آینده شما اطلاع دهد که کسب‌وکارتان دقیقاً در مورد چیست.

3. شما را متمایز می‌کند

همانطور که در بالا ذکر شد، این احتمال وجود دارد که شما بدون توجه به جایگاه خود، در یک بازار اشباع شده در حال فعالیت باشید. در نتیجه، ضروری است که بتوانید از نظر ظاهری از دیگران متمایز شوید و یک لوگوی جذاب، بهترین راه برای رسیدن به این هدف است.

دو دلیل برای اینکه چرا برجسته بودن مهم است، وجود دارند. اولین مورد عملی است – بدیهی است که باید از اشتباه گرفتن با کسی که ممکن است انگیزه مشابهی داشته باشد جلوگیری کنید. اما مورد دوم بحث اصالت است. به عنوان مثال، چرا هر شرکت حقوقی یا شرکت حقوقی در جهان اصرار بر استفاده از گوتیک مسی دارد؟ چرا لوگوی هر رستوران ایتالیایی یک گوجه فرنگی یا یک تکه پیتزا دارد؟ و چرا بسیاری از خودروسازان توجه خاصی به حیوانات دارند؟

البته، هیچ اشکالی در همسویی با انتظارات صنعت وجود ندارد. هیچ کس از استفاده از Comic Sans و انگور کارتونی در تجارت بطری شراب شما حمایت نمی‌کند یا ایرادی نمیگیرد، اما اگر خیلی سفت و سخت در یک مسیر شکست‌خورده به فعالیت خود ادامه دهید، در نهایت در دریایی از رقبا گم خواهید شد که همگی همین کار را انجام می‌دهند.

4. الهام بخش وفاداری به برند است

یک لوگوی خوب نقش مهمی را در ایجاد وفاداری به برند بازی می‌کند، توسعه و کار کردن روی آشنایی و راحتی مشتریان با یک شرکت می‌تواند ارزش طلا را داشته باشد.

یک مثال معروف را در نظر بگیرید. جدای از ترجیحات شخصی، احتمالاً از نظر کیفیت بین یک فنجان قهوه از Starbucks و Costa Coffee تفاوت کمی وجود دارد. با این حال هر نام تجاری حس وفاداری شدید را از مصرف‌کنندگان مربوطه القا می‌کند. تعداد کمی از قهوه‌های زنجیره‌ای وجود دارند که می‌توانند چنین اثر دوقطبی را در مشتریان ایجاد کنند، اما در نظر بگیرید که تعداد کمی از زنجیره‌های دیگر نیز وجود دارند که دارای آرم‌ها و برندهای به یاد ماندنی مانند Costa Coffee و Starbucks هستند. این مساله نشان می‌دهد که اغلب مردم به جای اینکه به خود محصول وفادار باشند به برند وفادار هستند.

میزان تمایل مردم برای سرمایه‌گذاری روی منحصر به فرد بودن برند شما و یا اینکه یک لوگوی متمایز چقدر می‌تواند برای دستیابی به این مهم باشد را دست کم نگیرید.

5. نمادی از دستاوردهای شماست

به بیان ساده راه‌اندازی یک کسب‌وکار، کاری فوق‌العاده مشکل است. از کشف ایده مناسب تا یافتن زمان برای اجرای آن، کارآفرین بودن نیازمند عزم و تلاش فراوان است. احساس اینکه موفق شده‌اید، و تمام این فداکاری نتیجه داده است، احساس بسیار ارزشمندی است.

یک قدم به عقب برگردید و لوگوی خود را روی ویترین فروشگاه خود یا در بالای وب‌سایت خود ببینید، گامی بزرگ برای دستیابی به این احساس برداشته شده است. این احساس فداکاری‌هایی که انجام داده‌‌اید را مشروع می‌کند و تجسم فیزیکی رویای شما را نشان می‌دهد. در واقع، جدای از اولین فروش، دیدن رونمایی از لوگو یکی از بزرگترین لحظات نمادگرایی در سفر هر صاحب کسب‌و‌کاری است. اگر هیچ چیز دیگری نباشد، می‌توانید آن را به همه کسانی که به شما شک داشتند از جمله، شاید خودتان نشان دهید و از آن به عنوان مدرکی استفاده کنید که به چیزی دست یافته‌اید که واقعاً به آن افتخار می‌کنید.

6. یک اعلان یا ترویج بصری را فراهم می‌کند

این یک واقعیت شناختی به خوبی شناخته شده است که مردم نشانه‌های بصری را به طور مؤثرتری پردازش می‌کنند، به این معنی که یک لوگو احتمالاً به عنوان برجسته‌ترین پیوند بین مغز مشتری و تجارت شما عمل می‌کند.

اگر باورش سخت به نظر می‌رسد، پس در نظر بگیرید که برخی از لوگوها چقدر برجسته هستند. برای مثال، وقتی به مک دونالد فکر می‌کنید، ممکن است غول “M” را تصور کنید. برای نایک، احتمالاً اولین فکر شما مربوط به تیک است. این موضوع در ذات بشر است که برای به خاطر سپردن چیزها به این محرک‌های بصری تکیه کند، بنابراین اگر می‌خواهید در ذهن مردم ماندگار شوید، به لوگویی نیاز دارید که بتوانند آن را به شما مرتبط کنند.

اگر هنوز متوجه نشده اید که لوگوها مهم هستند در نظر داشته باشید که لوگو خط مقدم کلیت هویت بصری شما است. اعتماد و اعتبار را در بین مشتریان شما ایجاد می‌کند و شما را از آنچه که دیگران انجام می‌دهند متمایز می‌کند؛ در واقع همان سه جنبه اصلی که یک کمپین تبلیغاتی خوب باید به دست آورد.

بنابراین، اگر به فکر راه‌اندازی یک شرکت هستید، این موضوع را به عنوان یک تمرین سطحی تلقی نکنید. درک کنید که تأثیر بلندمدت آنچه که لوگوی شما می‌تواند به طور بالقوه برایتان کسب کند بسیار ارزشمند است.

شما چطور فکر می‌کنید؟ چگونه در مورد لوگوی کسب‌وکار خود تصمیم گرفتید؟ خوشحال می‌شویم اگر در بخش نظرات رویکرد خود را به ما اطلاع دهید!