بهبود کرونا و بازگشت به کار در کسب‌وکارها چه نشانه‌هایی دارد؟

همه کسب‌وکارها در طول بحران COVID-19 عملکرد خود را تغییر دادند، برخی تغییرات تحمیلی موجب ایجاد چالش‌های جدید شدند اما برخی دیگر اوج نوآوری را نشان دادند. ریکاوری نیروها و ساخت ارتباطی دوباره میان کارفرما و کارمند چیزی است که امروزه در بیشتر اکوسیستم شاهد آن هستیم.

در چنین شرایطی که استراتژی‌ها با انعطاف‌پذیری بیشتری بازنویسی شدند و کسب‌وکارها با تجربه ارزشمندی از تحولات روبرو شده‌اند زمان آن رسیده است که تیم اجرایی خود را گرد هم بیاورند و برای پیکربندی مجدد مدل‌های تجاری و عملیاتی استفاده کنند.

از اینجا، هر شرکتی مسیر خود را در پیش خواهد گرفت. برخی از بخش‌ها می‌توانند فعالیت‌های خاصی را کاهش دهند، دیگر بخش‌ها می‌توانند با تغییر ساختاری شکل تازه‌ای به خود بگیرند با این حال چیزی که در میان مشترک است بازگشت همه کارکنان به شرایط پیش از کروناست.

کسب‌وکارها چه مراحلی را در طی دوران کرونا پشت سر گذاشتند؟

گارتنر واکنش به همه‌گیری کرونا را در سه مرحله ارزیابی می‌کند. مدت زمان هر مرحله بسته به کشور، صنعت، شرکت و حتی بر اساس واحد تجاری، محصول یا خدمات متفاوت خواهد بود:

پاسخ‌دهی: دست‌وپنجه نرم کردن با شرایط فعلی و مدیریت مداوم با تمرکز بر ایمن نگه داشتن افراد. این دوره نسبتا کوتاه است. رفع موقتی برخی از موانع فعالیت کلیدی این دوران محسوب می‌شود.

بازیابی: تلاش سازماندهی‌شده و هماهنگی بیشتر برای تثبیت فعالیت‌های عملیاتی. مدت زمان متوسط است. . فعالیت کلیدی ایجاد یک طرح برای بازیابی حالت مقیاس‌پذیر است. علاوه بر‌آن می‌توانید قابلیت‌هایی را که برای تقویت، بازسازی، بازگشایی، استخدام مجدد، بودجه‌بندی مجدد، تامین مجدد نیاز دارید، شناسایی کنید.

رونق‌: دوره طولانی که با آماده‌سازی و شکل دادن به شرایط نرمال جدید مشخص می‌شود. فعالیت کلیدی شامل یادگیری فرآیندها و گردش‌های عملیاتی به روش‌های جدید، قابل تکرار و مقیاس‌پذیر است.

چه زمانی کارکنان می‌توانند به سرکار خود بازگردند؟

کرونا علائمی را در افراد ایجاد می‌کند که اثراتی طولانی‌مدت دارد و برای هفته‌ها و ماه‌ها باقی می‌ماند. این علائم گاهی بهتر و گاهی بدتر می‌شوند که قطعا بر توانایی کاری افراد تاثیر زیادی خواهد داشت.

کارفرمایان باید این را درک کنند که این آثار بیماری می‌تواند بیاید و برود. بعضی روزها فرد خوب و سرحال بنظر می‌رسد درحالیکه دیگر روزها علائم بدتر می‌شود و کارکنان نیاز به مرخصی مجدد پیدا می‌کنند.

در چنین شرایطی بیمار ممکن است احساس انزوا کند یا برای بازگشت به کار نیاز به حمایت داشته باشد. کارفرمایان باید:

  • به توافقی درباره نحوه و زمان برقراری تماس در هنگام غیبت برسید
  • مطمئن شوید که کار آنها پوشش داده می‌شود
  • با صحبت درباره شیوه‌های حمایتی به راه‌حلی جامع برسید
  • تغییراتی در محل کار یا نحوه کار ایجاد کرد مواردی مانند ساعات کاری انعطاف‌پذیر
  • ارزیابی پزشکی و بهداشتی حرفه‌ای گرفته شود
  • بازگشت به کار به صورت مرحله‌ای اتفاق بیافتد

چطور شرایط روانی بهتری بسازید؟

حفظ سلامت روحی و رفاه کارکنان در شرایط کرونا دشوار بود. ساعات کار زیاد، فشار کاری بیشتر به همراه مسئولیت نگه‌داری از کودکان در هنگام فعالیت‌های حرفه‌ای اضطراب زیادی را به‌وجود آورد. در چنین موقعیتی هیچ راه درست یا غلطی وجود ندارد و باید بتوان برخی احساسات رایج را با بازگشت پرسنل به پشت میزشان کنترل کرد.

برای کمک به رفاه کارکنان خود می‌توانید شرایطی را فراهم کنید که در آن نیروهایتان:

  • با مردم در تماس باشند
  • تمرینات ورزشی انجام دهند
  • زمانی برای فعالیت‌های سرگرم‌کننده اختصاص دهند
  • درصورت دورکاری، شرایط و محیط کاری مجهزی داشته باشند
  • امکان صحبت با مافوق خود را درباره الگوی کاری جدید داشته باشند
  • بتوانند خیالی راحت بابت پشتیبانی و حمایت مالی داشته باشند