روش‌هایی برای بهبود نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

زمانی که می‌خواهید نرخ سوددهی و هزینه‌های شرکت را بررسی کنید، یکی از مهم‌ترین عواملی که باید مورد بررسی قرار بگیرد، نرخ بازگشت سرمایه یا “ROI” است.

نرخ بازگشت سرمایه برای هر کسب و کاری صرف نظر از اینکه در چه صنعتی قرار دارد یا چه اندازه‌ای است، کاربردی و ارزشمند محسوب می‌شود.

با محاسبه و بهینه‌سازی ROI کسب و کارها می‌توانند عملکرد اقتصادی و مالی‌شان را مورد بررسی قرار دهند و استراتژی‌های مالی را تثبیت کنند یا تغییر دهند.

افزایش نرخ ROI معادل با افزایش سرمایه بیزینس محسوب می‌شود. اگر شما همچنان اطمینان نداشته باشید که تلاش‌های شما به نتیجه می‌رسد یا نه، چطور می‌توانید سوددهی را بهبود دهید؟

در ادامه این مقاله چند مورد از بهترین روش‌های افزایش نرخ ROI را به شما معرفی می‌کنیم.

 

 

  • خودکارسازی فرایندها

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید در زمینه خودکارسازی فرایندها انجام دهید، شناسایی کارهایی است که خودکارسازی آن‌ها در هزینه‌های کلی شرکت صرفه‌جویی می‌کند. برای مثال کارهایی که به تکرار نیاز دارد، وظایفی باید به صورت 24 ساعته در 7 روز هفته باید انجام شوند و به تغییر شیفت نیاز دارند، از جمله فرایندهایی هستند که بهتر است برای خودکارسازی شدن در اولویت قرار بگیرند. پس از اینکه این اولویت‌ها را تعیین کردید نوبت به ساده‌سازی فرایندها می‌رسد.

در بیشتر موارد، یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای رسیدن به ROI خودکارسازی وظایف تکراری با استفاده از ربات‌ها، اپلیکیشن‌ها و روش‌های اینچنینی است.

 

  1. کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری جزو مواردی است متحمل هزینه می‌شود؛ به خصوص هزینه‌های سربار. هزینه‌های سربار به هزینه‌هایی گفته می‌شود که برای محصول، تولید یا عملیات‌های کسب و کار مصرف نمی‌شوند.

این هزینه‌ها شامل مالیات، قبض‌ها، نگهداری، پرداخت‌های خدماتی یا به صورت کلی هزینه‌هایی که هیچ سود مشخصی ندارند گفته می‌شود.

بنابراین کاهش این هزینه‌ها برای ذخیره پولی برای موقعیت‌های مهم‌تر بسیار اهمیت دارد؛ طبیعتا این کار باعث افزایش نرخ ROI می‌شود. تصور کنید که، یک فرصتی ناگهانی وجود دارد که باید از آن استفاده کنید و به هیچ عنوان نمی‌خواهید آن را از دست بدهید. اینکه از قبل برای چنین موقعیتی پول پس‌انداز کرده باشید، بسیار مهم است.

برای این کار باید در ابتدا هزینه‌های خود را به دو دسته سربار و  تولید تقسیم کنید؛ تنها به این صورت شما می‌توانید کاهش مخارج را مدیریت کنید. برخی از هزینه‌های سربار معمولی که می‌توان کاهش داد عبارتند از: اجاره، آب و برق و هزینه‌های اداری.

مذاکره برای یک معامله جدید با صاحب ملک، انتقال دفتر به محلی مقرون‌به‌صرفه‌تر نیز جزو مواردی است که می‌تواند به کاهش هزینه‌ها کمک کند.

 

  • بهبود خدمات مشتری

سرمایه‌گذاری روی تجربه کاربری خوب (UX)، رضایت مشتری را افزایش می‌دهد. مشتریان راضی، به مشتریان وفادار تبدیل می‌شوند. آن‌ها به محصولات یک شرکت اعتماد دارند و می‌خواهند برای خرید بیشتر برگردند؛ به همین دلیل است که مشتریان راضی برای موفقیت یک شرکت حیاتی هستند و دلیل اصلی وجود آن محسوب می‌شوند.

بازگشت سرمایه در UX خوب، غیرقابل انکار است. هنگامی که یک شرکت بیشتر روی تجربه کاربری محصولات یا وب سایت خود سرمایه‌گذاری می‌کند، می‌تواند ROI را در پنج زمینه کلی بهبود بخشد:

 

  • افزایش درآمد کلی
  • کاهش ضایعات توسعه
  • افزایش رضایت بین بیزنسی (B2B)

 

برندها می‌توانند این تجربه را با تمرکز بر قابلیت استفاده، دسترسی، عملکرد، طراحی/زیبایی‌شناسی، کاربرد و تعامل کلی انسان توسعه دهند. برای ایجاد یک پلتفرم دیجیتال موفق که کاربران را وادار به تبدیل کند، باید محیطی ایجاد کرد که در آن کاربران نحوه تعامل را درک کنند و از ان آن لذت ببرند. در نتیجه، حمایت از برند و وفاداری که شکل می‌گیرد، ارزش کلی مشتری در طول عمر برند شما را افزایش می‌دهد. یک UX خوب نه تنها باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود، بلکه رضایت مشتری و درک برند را بهبود می بخشد.

 

منبع: http://blog.fpt-software.com/