یک منتور خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

 

وقتی از شما خواسته می‌شود که منتور کسی شوید، این کار می‌تواند یکی از ارزشمندترین تجربیات زندگی شما باشد. شما به مرحله‌ای از حرفه خود رسیده‌اید که در آن دانش ارزشمندی برای انتقال دارید و می‌توانید آن خرد را به یک فرد مشتاق منتقل کنید. با این حال، تفاوت بین اینکه یک منتور خوب یا بهترین منتور ممکن باشید، در این است که چقدر تلاش می‌کنید و چه قوانینی را برای خود و فرد یادگیرنده درنظر می‌گیرید. در این مقاله چند توصیه برای رسیدن شما به آنجا وجود دارد.

 

1. بیشتر از اینکه صحبت کنید گوش کنید

به راحتی می‌توان فکر کرد از آنجایی که شما یک مشاور باتجربه و قابل اعتماد هستید، صحبت کردن بزرگ‌ترین بخش نقش‌تان است. اما در واقعیت، یک منتور خوب کلماتش را با دقت انتخاب  و زمان بیشتری را صرف گوش دادن به حرف‌ها می‌کند. دانستن اینکه چه چیزی را در چه زمانی باید گفت، چیزی است که یک منتور خوب را از یک منتور عالی جدا می‌کند. اگر به خوبی گوش کنید، افراد تحت آموزش شما هر اطلاعاتی را که به آن نیاز دارید، در اختیارتان قرار خواهند داد.

 

2. بدانید چه زمانی باید عقب نشینی کنید

ما با شکست یاد می‌گیریم. شما نباید بترسید که فرد تحت آموزشتان، شکست بخورد. البته، آن‌ها باید حداقل برای انجام وظیفه آماده باشند، چه این وظیفه یادگیری یک مهارت جدید، چه رهبری یک پروژه تیمی. اما موفقیت فوراً به دست نخواهد آمد. زمانی که به آن‌ها اجازه می‌دهید که اشتباه کنند و اشتباهاتشان را بپذیرند،  بهتر از هر زمانی آن‌ها را برای آینده آماده می‌کنید.

 

3. توضیحات واضح زیادی ارائه دهید

آن ضرب المثل قدیمی در مورد ماهی دادن به کسی در مقابل آموزش ماهیگیری را شنیده‌اید؟ این موضوع تقریباً در مورد هر نوع اطلاعاتی که با شاگردتان به اشتراک می‌گذارید، صدق می‌کند. شما ممکن است بهترین راه انجام کارها را بدانید؛ با این حال، فقط گفتن به آن‌ها بدون توضیح علت کار، فایده چندانی ندارد. به یاد داشته باشید، شما یک منتور خوب هستید چون دانش زیادی برای انتقال دارید. برای توضیح چرایی و همچنین چگونگی کارها آماده شوید. این کار به شما کمک می‌کند دیدگاه جدیدی در مورد چگونگی انجام کارها به دست آورید.

 

4. تصدیق کنید که شما هم می‌توانید از آن‌ها یاد بگیرید

منتورینگ یک خیابان یک طرفه نیست. چه 28 ساله باشید چه 88 ساله، همیشه چیز جدیدی برای یادگیری وجود دارد. مطمئنا، شما چیزهای زیادی می‌دانید؛ اما مطمئن باشید کسانی که به آن‌ها آموزش می‌دهید نیز اطلاعاتی دارند.

یک مثال عالی در این زمینه، دنیای تبلیغات و طراحی است. دهه گذشته شاهد انقلابی در نحوه تبلیغات برندها برای مصرف‌کنندگان و به ویژه نسل هزاره و نسل Z  بوده است. رسانه‌های اجتماعی ابزاری قدرتمند و کارشناسان کهنه کار تبلیغات هنوز در تلاش هستند تا بر آن مسلط شوند. آماده باشید که با دانش معامله کنید، نه اینکه فقط آن را به رخ بکشید.

 

5. تا جایی که می‌توانید، در دسترس باشید

منتورینگ، زمانی که به درستی انجام شود، تعهدی است برای آموزش آنچه یاد گرفته‌اید به ذهن‌های مشتاق. مشکل ذهن‌ها این است که به راحتی خاموش نمی‌شوند. شاگرد شما سوالات، افکار و شاید حتی ایده‌های بزرگی خارج از ساعت 9- 5 روز کاری خواهد داشت.

یکی از ویژگی‌های منتور خوب این است که در طول هفته کاری در دسترس خواهد بود. زمانی که به او نیاز باشد، بدون توجه به زمان، پاسخ شاگردانش را خواهد داد.. البته خوب است که حد و مرزی برای کارتان تعیین کنید اما سعی کنید در کنار این‌ها انعطاف‌پذیر باشید. شما به آن‌ها قول داده‌اید که کمکشان کنید تا به بالاترین پتانسیلشان برسند.

 

منبع: wisebread.com