چرا ترک بی‌ سروصدای محل کار جزو نشانه های ضعف مدیریتی است؟

بعضی از محیط‌های کاری به قدری وحشتناک شده‌اند که در سراسر جهان کارکنان وقت و تلاش کمتری برای انجام کارهایشان صرف می‌کنند. این اتفاق به این دلیل میفتد که با ترک بی‌ سروصدای محل کار، در واقع بیکار نمی‌شوید و همچنان می‌توانید از پس هزینه‌هایتان بربیایید. اما نکته اینجاست که ترک بی‌سروصدای محل کار نشان از مسئله‌ عمیق‌تری مانند ضعف مدیریتی دارد. برای درک بهتر این مفهوم در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

 

ترک بی سروصدای محل کار چیست؟

در ابتدا بهتر است تعریف دقیقی از ترک بی سروصدای محیط کار یا quiet quitting ارائه کنیم. ترک بی سر و صدا به انجام حداقل نیازهای شغلی و صرف زمان، تلاش یا اشتیاق بیش از حد ضروری اشاره دارد. در واقع در چنین حالتی افراد همچنان در محیط کارشان هستند، به گرفتن حقوق ادامه می‌دهند اما اانگیزه کافی برای به اتمام رساندن وظایفشان را ندارند.

 

چرا ترک بی سروصدا جزو نشانه‌های ضعف مدیریتی است؟

به عنوان نتیجه کلی که از پژوهش‌ها و تحقیقات برمی‌آید، حقیقت کلی این است که معمولا ترک بی‌ سروصدای محل کار به این دلیل اتفاق میفتد که یک مدیر از کارمندانش می‌خواهد که بیشترین کار را در با کمترین مزایای ممکن انجام دهند. مثلا:

  • دو یا سه برابر کردن حجم کار یک کارمند به دلیل اینکه همتایان، زیردستان و حتی سطح افراد بالاتر بدون اینکه جایگزینی داشته باشند، کار را ترک کرده‌اند.
  • تعیین اهداف مالی و اهداف کیفی با نرخ های بالاتر و بالاتر، بدون اینکه منابع اضافی در اختیار افراد قرار دهند.
  • نیاز به پاسخگویی بیشتر بدون مسئولیت متناسب. به عنوان مثال، درخواست از رئیس بخش برای تکمیل پروژه تجمیع تامین‌کنندگان بدون واگذاری مسئولیت به همه مدیران بخش.

اگر این چیزها بدون غرامت اضافی، شناسایی یا قصد اعلام شده برای ارتقاء برای شما اتفاق افتاد، ممکن است بخواهید به نشانه اعتراض به ضعف مدیریتی بی‌سروصدا محل کار را ترک کنید.

با اینکه این کار به وضوح یکی از ضعف‌های مدیریتی محسوب می‌شود، بسیاری از مدیران دلایلی برای ادامه دادن این شیوه‌ها دارند:

  • در مورد دوبرابر یا سه برابر کردن حجم کاری یک کارمند: “چرا تعادل را بهم بزنیم وقتی این شیوه همچنان کارآمد است؟ ما به دنبال ارتقای شغلی برای این شخص هستیم.”
  • در مورد تعیین اهداف مالی و اهداف کیفی با نرخ‌های بالاتر، بدون منابع اضافی: “اینگونه است که ما خط برتر و حاشیه سود خود را همزمان افزایش می‌دهیم. ما باید تا زمانی که می‌توانیم این کار را دنبال کنیم.”

در مورد نیاز به پاسخگویی بیشتر بدون مسئولیت متناسب: “اگر از هر شش رئیس بخش بخواهیم تصمیم بگیرند که چگونه پایگاه کلی تامین کننده را کاهش دهیم، دشوار خواهد بود. چرا از یکی از آنها نخواهیم پروژه را رهبری کند و به عنوان یک همتا به اجماع دست یابیم؟ ”

 

مدیران چطور می‌توانند از ترک بی‌ سروصدای محل کار کارکنان جلوگیری کنند؟

در بسیاری از موارد در جایگاه یک مدیر حتی بهترین مدیران هم از اهمیت زیاد سرمایه انسانی غفلت می‌کنند.  برای جلوگیری از چنین مسئله‌ای معمولا از مدیران خواسته می‌شود که دائم این سوال را از خودشان بپرسند که آیا از تیم خود بیشترین بهره را می‌برند یا نه؟ اگر در پاسخ به این سوال از کلمه «شاید» یا «نه» استفاده می‌کنید در نظر بگیرید که این موضوع باید به بالای فهرست اولویت‌ها منتقل شود. این مسئله باید پذیرفته، شناسایی و اصلاح شود.

ترک بی سر و صدا نشان می‌دهد که شرکت با حداکثر ظرفیت کار نمی‌کند و کارمندان بیشتری بی سر و صدا محیط کارشان را ترک می‌کنند مگر اینکه به این مشکل رسیدگی شود. ممکن است اگر این اتفاق برای یکی از کارکنان پیش بیاید، ممکن است به نظر خیلی بغرنج نباشد با اینحال زمانی که به عنوان یک مدیر تعداد زیادی از کارکنان را مدیریت می‌کنید، این مسئله می‌تواند جدی و بغرنج باشد.

آنچه از همه چیز مهمتر است، این است که کارمندانی را نداشته باشید که در موقعیت شغلی‌شان ناامید و بی‌انگیزه باشند. این موضوع نیازی نیست که این یک تعهد زمانی بزرگ باشد. فقط یادداشت بردارید تا به طور منظم با همه تماس بگیرید و تشکر کنید، از آن‌ها بپرسید که آیا چیزی نیاز دارند یا خیر و گفتگو در مورد اهداف را شروع کنید.

اگر از کارکنان خود می‌خواهید کارهای بیشتری انجام دهند، قدردانی‌تان را به آن‌ها نشان دهید. به آن‌ها بگویید که شما در این مسیر همراهشان هستید تا چیزهای بیشتری ارائه دهید و در واقع یکی از اعضای تیم محسوب می‌شوید؛ و فکر نکنید که آن‌ها از قبل این نکته را می‌دانند.

 

نتیجه‌گیری

زمانی که متوجه ترک بی سروصدای کارمندانتان می‌شوید، بهتر است کمی روش‌های مدیریتی خودتان را مرور کنید. دلایل زیادی برای ترک کارکنان وجود دارد. اما اولین دلیلی که در کنترل شماست و می‌توانید به سادگی آن را مورد بررسی قرار دهید، شیوه مدیریتی خودتان است. خصوصا در صورتی که تعداد زیادی از کارکنان شما با چنین نکته‌ای روبه‌رو هستند.
امیدواریم نکاتی که در این مقاله مطالعه کردید برایتان سودمند بوده باشد.