7 روش برای جذب سرمایه کسب و کارهای جدید

احتمالا یکی از هیجان‌انگیزترین قدم‌هایی که هر کسی می‌تواند در زندگی حرفه‌ای‌اش داشته باشد، به راه انداختن یک کسب و کار جدید است. با این حال این احساس ممکن است به سرعت با حس‌های دلهره، نگرانی و حتی شکست جایگزین شود. علت این اتفاق پرسیدن این سوال ساده است: «جذب سرمایه برای این بیزینس جدید چطور انجام می‌شود؟»

تخمین زده می‌شود که نزدیک به 50% کسب‌وکارها در 5 سال ابتدایی کارشان با شکست مواجه می‌شوند. درست است که علت شکست بسیاری از این بیزینس‌ها نبود دانش و انگیزه کافی است، اما مسئله پول چیزی است که به هیچ عنوان نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

بعد از اینکه به صورت قانونی اقدام به راه انداختن یک بیزینس جدید کردید، 7 نکته اساسی برای جذب سرمایه‌گذار نیاز خواهید داشت که در این مقاله به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

در چند مرحله جذب سرمایه کنید

مطمئن باشید که احتمال خیلی کمی وجود دارد که بتوانید تمام سرمایه مدنظرتان را در یک مرحله جمع‌آوری کنید. برای جذب شما به مراحل مختلفی نیاز دارید که در هر مرحله بخشی از پول موردنظرتان را جذب کنید.

این کار تا حدود زیادی به وزنه زدن شبیه است. تقریبا غیر ممکن است که شما بتوانید بار اولی که وزنه می‌زنید از دمبل‌های ده یا بیست کیلویی استفاده کنید. با اینحال با گذر زمان و تمرین کردن احتمالا بلند کردن این وزنه‌ها برایتان بسیار آسان خواهد بود.

در جذب سرمایه نیز فرایند تا حدود زیادی به همین شکل است. اولین باری که اقدام به این کار می‌کنید مقدار کمی از پول را به دست خواهید آورد، چرا؟ چون در این مرحله تنها از شبکه افراد خودتان استفاده می‌کنید. بعد از این مرحله می‌توانید به منابع دیگر جذب سرمایه روی آورید.

 

مطمئن شوید که برای شروع، «دقیقا» به چه چیزهایی نیاز دارید

برای راه‌اندازی ایده‌تان به چه چیزی نیاز دارید؟ این چیزی نیست که شما بتوانید سریع و دل‌بخواهی به آن پاسخ دهید. پاسخ این سوال را باید با توجه به هزینه‌های عملیاتی برای مدت زمان دست کم 6 ماه بدهید.

برخی از این هزینه‌ها تنها یک بار اتفاق میفتند؛ مثلا خرید تجهیزات و مبلمان محیط شرکت اما برخی دیگر از هزینه‌ها مکررا اتفاق میفتند. علاوه بر این‌ها باید مخارج قبض‌ها، حقوق کارکنان و مخارجی که در ممکن است در ماه‌های متفاوت تغییر کنند را نیز در نظر بگیرید.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که رشد شما در 6 ماه چقدر خواهد بود. در صورتی که رشد بیزینس‌تان در این مدت زمان زیاد باشد، احتمالا به خرید تجهیزات بیشتر نیاز پیدا خواهید کرد. (رشد بیزینس در این بخش بیشتر به معنای افزایش تقاضاست)

 

از خانواده و دوستانتان شروع کنید

احتمالا غیر ممکن است که بتوانید تمام سرمایه کسب و کارتان را از طریق خانواده و دوستانتان تامین کنید؛ با این حال تعجب نکنید اگر دیدید که کسی موفق به انجام این کار شده است. این نکته بستگی زیادی به سایز و محدوده کسب و کار شما دارد و البته اینکه دایره اطرافیان شما چقدر ثروتمند هستند!

با این حال شما بارها شنیدید که پول و آشنا رابطه چندان خوبی نخواهند داشت. بنابراین در نظر داشته باشید که در این زمینه ممکن است دچار مشکل شوید. بهتر است سعی کنید همه چیز را رسمی نگه دارید.

 

وام را در نظر بگیرید

احتمالا کسب و کار شما زیادی لاکچری نیست و به میلیاردها تومن هزینه نیاز ندارد. بنابراین می‌توانید از بانکی که در آن به اندازه کافی اعتبار دارید درخواست وام کنید اما در نظر بگیرید که این کار هم دردسرهای خودش را دارد. به این دلیل که برخی از بانک‌ها به کسب و کارهای کوچک وام زیادی نمی‌دهند. با این حال اگر اعتبار خوبی دارید این روش را در نظر بگیرید.

 

به دنبال اسپانسر مالی باشید

طبیعتا اینکه تنها با یک نفر طرف باشید، از هر نظر برای شما بهتر و راحت‌تر خواهد بود. اسپانسر مالی یا سرمایه‌گذار فرد ثروتمندی است که تمایل دارد هزینه‌های مالی کسب و کار شما را تامین کند. (طبیعتا در صورتی که کسب و کار شما سودده باشد و آن‌ها هم شامل این سود باشند!)

این افراد از شرکت‌های سرمایه‌گذاری بهتر هستند، چون به اخلاقیات توجه بیشتری دارند و حتی توصیه‌های سودمندی را در زمینه بیزینس‌تان ارائه خواهند کرد.

 

بررسی کنید که جزو شرکت‌های دانش بنیان هستید یا نه

شرکت‌های دانش بنیان دسته خاصی از کسب و کارها هستند. در صورتی که این شرکت‌ها مشمول شرایط دانش بنیان بودن باشند، می‌توانند از مزایای بسیاری بهره‌مند شوند.

این مزایا می‌توانند مزایای تسهیلات یا تامین‌های مالی باشد. برنامه‌های حمایتی این مجوزها به همین جا ختم نمی‌شوند و طیف گسترده‌ای دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت دانش بنیان مراجعه کنید.

 

انکوباتورها (incubator) را در نظر بگیرید

پیش از هر چیزی بررسی کنید که آیا شامل این شرکت‌ها می‌شوید یا نه؟

همانطور که از اسم آن‌ها برمی‌آید، انکوباتور به مرکزهایی گفته می‌شود که به شرکت‌های جدید و استارتاپ‌ها کمک می‌کنند. در واقع تعریف تخصصی انکوباتور یا شتاب‌دهنده کسب و کار، « سازمانی طراحی شده برای تسریع رشد و موفقیت شرکت‌های کارآفرین از طریق مجموعه‌ای از منابع و خدمات پشتیبانی کسب و کار است که می‌تواند شامل فضای فیزیکی، سرمایه، مربیگری، خدمات مشترک و ارتباطات شبکه باشد»

 

نتیجه‌گیری

جذب سرمایه یکی از مهم‌ترین و البته سخت‌ترین کارها در ابتدای راه‌اندازی یک کسب و کار است. روش‌های زیادی وجود دارد که هر یک از آن‌ها سختی‌ها و دردسرهای مخصوص به خودشان را دارند. بنابراین فرقی نمی‌کند که چطور سرمایه‌تان را به دست آورده‌اید؛ دقت کنید که آن را درست خرج کنید.

 

منبع: wisebread.com