مهارت های کارآفرینی که بدون آن نمی‌توانید کسب‌وکاری موفق راه بیندازید!

در هر دقیقه یک کارآفرین آینده متولد می‌شود. هرکسی می‌تواند تجسمی از یک کارآفرین باشد اما برای بروز و استفاده کامل از آن به مهارت کارآفرینی نیاز دارید تا یک شرکت راه اندازی کنید یا توانمندی‌‌های ذاتی خود در این حوزه را بفروشید!

چه رئیس یک استارت‌آپ کوچک باشید، چه مدیری در یک سازمان بزرگ و معتبر، می‌توانید یک کارآفرین باشید؛ به خصوص در عصری که همه حرفه‌ای‌ها خودشان یک برند هستند. هنگامی که شما در حال راه‌اندازی یک کسب‌وکار هستید، چیزی فراتر از ایجاد، بازاریابی و فروش یک محصول یا خدمات به مشتری نیاز است. برای موفقیت در بازار دیجیتال، در شهر خود و در اقتصاد جهانی به مهارت‌‌های زیادی نیاز دارید. آیا فکر می‌کنید آنها را دارید؟ در این مقاله ما لیستی جامع ایجاد کرده‌ایم تا به شما کمک کند مهارت‌‌های حیاتی مورد نیاز برای یک کارآفرین موفق را شناسایی کنید.

مهارت های کارآفرینی که باید کسب کنید

1. حساب دارایی‌هایتان را داشته باشید

تقریباً یک پیش نیاز برای کارآفرینان است که با مساله‌ پول آشنا باشند، محاسبات حسابداری خوب می‌تواند تضمین کند که شرکت شما در طول چرخه‌‌های رونق و رکود دوام پیدا می‌کند. در واقع، هر کسب‌وکار کوچکی با دردسرهای فزاینده‌ای روبه‌رو می‌شود، بنابراین سوزاندن سرمایه‌تان در خرید اقلام بیهوده و ضایعات به شرکت آسیب می‌زند. با دانستن اینکه چقدر درآمد ایجاد می‌شود، جریان نقدینگی شما چیست و چه زمانی یک شرکت سودآور خواهید بود، می‌توانید رویای خوداشتغالی را حفظ کنید زیرا می‌توانید درهای تجارت خود را چه آنلاین و چه آفلاین باز نگه دارید.

در اینجا چند نکته سریع برای تقویت مهارت‌‌های پولی آورده شده است:

  • قهوه صبح 5 دلاری: بسیاری از کارشناسان مالی می‌گویند قهوه صبح 5 دلاری را کنار بگذارید. این توصیه درستی برای مردم عادی است، اما برای کارآفرینان، بیشتر به نظم و انضباط شخصی و پرهیز از خرج کردن بیهوده برای چیزی که می‌توانید در اداره بسازید، مربوط می‌شود.
  • اهداف (بلند و کوتاه): این احتمالاً در مدل کسب‌وکار شما وجود دارد، اما همیشه باید اهداف مالی بلندمدت و کوتاه مدت خود و شرکت‌تان را فهرست کنید. مهارت مدیریت پول این است که بفهمید یک سال بعد یا پنج سال بعد می‌خواهید در کجا باشید.
  • اعتبار: وضعیت اعتباری شرکت شما چگونه است؟ آیا کارت اعتباری تجاری دارید؟ آیا بانک‌ها به شما وام می‌دهند؟ آیا برای تأمین مالی عملیات به وضعیت اعتباری خود وابسته هستید؟ یک مهارت عالی پولی این است که بدانیم چگونه و چه زمانی به بازارهای اعتباری دسترسی داشته باشیم.

2. تفکر استراتژیک داشته باشید

بهترین راه برای بقا و پیشرفت در حوزه کارآفرینی استفاده از استراتژی است. مانند یک بازی شطرنج 4 بعدی زیر آب، چشم بسته و دست بسته، مهم است که هر حرکت احتمالی را در نظر بگیرید. برای اعلام مات همیشه باید چند قدم از رقیب خود جلوتر باشید. این از طریق تفکر استراتژیک به دست می‌آید و کارکنان شما این انتظار را از رهبر خود دارند. آیا خودتان را یک متفکر استراتژیک معرفی می‌کنید؟

اگر نه، در اینجا چند نکته برای کار بر روی این مهارت وجود دارد:

  • از یک الگو استفاده کنید: بسیاری از کارآفرینان الگوهایی دارند و شما حتی نیازی به شناخت آن شخص ندارید تا او را به عنوان الگوی خود داشته باشید. نگاه کردن به شخص دیگری در دنیای تجارت و استفاده از آنها به عنوان راهنمای خود می‌تواند به شما کمک کند تا راه‌‌های جدیدی برای نزدیک شدن به تجارت پیدا کنید.
  • عمیق‌تر به مسائل نگاه کنید: نباید روی چیزی که در سطح گیج‌کننده یا آشکار به نظر می‌رسد توقف کنید. شما باید حفاری کنید تا ببینید در زیر آن چه چیزی وجود دارد و گنجینه جدیدی از سوالات را باز کنید.
  • انتقاد بپذیرید: کارکنان خود را تشویق کنید تا چند پیشنهاد برای بهبود کسب‌وکار ارائه دهند. می‌توانند این کار را با ذکر نام خود یا به صورت ناشناس انجام دهند.
  • جلسه برین‌استورم یا طوفان فکری بگذارید: یک جلسه طوفان فکری را با پرسنل خود میزبانی کنید و ایده‌‌های مناسب کسب و کار خود را از این جلسه همفکری بیرون بکشید. ممکن است فقط یک جمله یک استراتژی جدید را برایتان روشن کند.

3. مدیریت زمان را در دست بگیرید

کارآفرینان پرمشغله در مورد زمان بسیار استرس دارند. که البته این مساله منطقی است: آنها در تلاش برای رشد یک شرکت موفق هستند، علاوه‌براین علاقه‌مندند که حقوق و دستمزد ایجاد کنند، در حال مذاکره با افراد و ارگان‌های بسیاری هستند و در عین حال سعی در ایجاد تعادل بین کار و زندگی دارند. که البته اغلب کار ساز نخواهد بود و تنها راه برای زنده ماندن کارآفرینان، اضافه کردن یک یا دو ساعت وقت اضافه به 24 ساعت روزانه است.

آیا برای زمان تحت فشار هستید؟ در اینجا چند توصیه وجود دارد:

  • اولویت‌بندی کنید: مهمترین کاری که امروز باید انجام شود چیست؟ دومین نکته مهم چیست؟ و غیره. با اولویت‌بندی وظایف خود، می‌توانید روی مهم‌ترین کارها تمرکز کنید و به کارهای روزمره برسید.
  • بین کارهایتان وقفه بیاندازید: ممکن است فکر کنید که کارآفرینان به استراحت نیاز ندارند، اما اینطور نیست، به خصوص به استراحت و وقفه‌‌های فکری بسیار نیاز دارند. این فواصل کوتاه می‌تواند به شما این امکان را بدهد که ذهن خود را پاک کنید و دوباره روی کار در حال انجام، تمرکز کنید.
  • کارهایتان را لیست کنید: امروز قرار است چه کاری انجام دهید؟ داشتن فهرستی از کارها می‌تواند به شما این امکان را بدهد که شرکت خود را به طور مؤثرتری اداره کنید تا بتوانید مطمئن شوید تمام وظایف مهم به خوبی انجام گرفته است.

4. ارتباط موثری با دیگران برقرار کنید

اگر مهارت‌‌های ارتباطی شما ضعیف باشد، چگونه می‌توانید یک تجارت را رهبری کنید، کارمندان را مدیریت کنید و با سرمایه‌گذاران، مشتریان و بازرگانان تعامل داشته باشید؟ حتی اگر یک درونگرای طبیعی هستید و ترجیح می‌دهید خودتان را حفظ کنید، برای کسب‌وکارتان ضروری است که یک ارتباط‌گر موثر باشید.

بسیاری از کارآفرینان چه در استارتاپ‌ها و چه سازمان‌های معتبر با عقل خود زندگی می‌کنند. بنابراین، با داشتن ارتباطات قوی، می‌توانند توافق‌های شگفت‌انگیزی را با شرایط و ضوابطی که به نفع طرفین معامله باشد، پیش ببرند. البته، همه این طور نیستند، پس چگونه می‌توانید زمانی که مسئولیت کسب‌وکار را بر عهده دارید در ارتباطات خود نیز موفق باشید؟

  • گفتگو: تنها راهی که می‌توانید به طور موثر ارتباط برقرار کنید این است که آن را بیشتر انجام دهید. توجه داشته باشید که پیامک و ایمیل جزء این دسته به حساب نمی‌آیند.
  • گوش دادن: اغلب اوقات، بهترین ارتباط دهنده کسی است که به دیگران گوش می‌دهد. با این کار می‌توانید یاد بگیرید و با در نظر گرفتن فرآیندهای فکری دیگران مشکل را حل کنید.
  • زبان بدن: زبان بدن 90 درصد از ارتباطات است. ممکن است متخصص زبان بدن نباشید، اما هنوز هم می‌توانید از طریق حرکات بازو یا وضعیت بدن، حسی از آنچه که منتقل می‌شود را دریافت کنید. این یک مهارت ذاتی برای بسیاری از افراد است.

5. بازاریابی دیجیتال بدانید

به موازات این که تجارت شما موفق‌تر می‌شود، می‌توانید به دنبال استخدام یک متخصص بازاریابی دیجیتال باشید. تا آن زمان، بسیاری از امور مربوط به تبلیغات، بازاریابی باید توسط شما و شاید یک متخصص دیگر انجام شود. این بخش شامل رسانه‌های اجتماعی، سئو، بازاریابی موبایلی و مجموعه‌ای از عناصر دیگر است تا اطمینان حاصل شود که در حال افزایش آگاهی از برند هستید. هنگامی که شرکت شما رشد کرد، می‌توانید یک شرکت بازاریابی حرفه‌‌ای را برای بیشتر کردن تلاش خود در این حوزه، استخدام کنید.

6. از فناوری‌ها پیشی بگیرید

اینکه فقط بگوییم نرم‌افزار و سخت‌افزار‌های زیادی در اختیار داریم، می‌تواند یک نوع دست کم گرفتن یا کم لطفی باشد. این که چقدر می‌توان تجربه کارآفرینی را با این گنجینه‌های کمکی، از رایانش ابری گرفته تا برنامه‌های کاربردی تلفن همراه و برنامه‌های مالیاتی افزایش داد، باور نکردنی است. هر چیزی که یک کارآفرین به آن نیاز دارد یا احتمالاً به آن نیاز پیدا خواهد کرد، در فروشگاه گوگل آماده خرید یا دانلود است. این چیزی است که در سال‌‌های پیش وقتی که شما به نیروی انسانی برای رشد مجموعه‌تان نیاز داشتید، وجود نداشت.

البته، در وهله اول باید هوش و ذکاوت استفاده از این فناوری را داشته باشید. اگر شما به اندازه همتایان خود در فناوری مهارت ندارید، بدون شک در مضیقه خواهید بود. باید به اندازه کافی مهارت و شایستگی استفاده از سیستم مدیریت پروژه و استفاده از قدرت و فناوری را داشته باشید.

7. معاشرت کنید

در سال 2009، هاروارد بیزینس ریویو یک قطعه عالی با عنوان ” DNA مبتکر” نوشت. این پنج مهارت اکتشافی را مورد بررسی قرار داد که کارآفرینان و مدیران خلاق و مبتکر را از افرادی که سابقه بسیار کمی در تغییر و تحول داشتند جدا می‌کرد. آنها چه بودند؟ AQONE (ارتباط، پرسش، مشاهده، شبکه سازی، آزمایش). این عناصر می‌توانند در رهبری کارآفرینی و مدل کلی کسب‌وکارتان گنجانده شوند. در این دسته از مهارت‌ها، اولین مورد این است: توانایی پیوند ایده‌ها یا مشکلات نامرتبط از زمینه‌‌های مختلف مانند علم، فلسفه یا هنر با مشکلات شرکت شما.

8. سوال بپرسید

مهارت یافتن سؤال مناسب از کارکنان برای تحریک نوآوری (بسیاری از صاحبان کسب و کار موفق سؤال خاصی را که هنگام ارائه ایده برای یک‌‌ سرمایه‌گذاری جدید پرسیده بودند به یاد می‌آورند). اگر در این باره با ابهامی مواجه می‌شوید به مقاله زیر مراجعه کنید:

چطور سوال درست را از کارکنان بپرسیم

9. همه چیز را تحت نظر داشته باشید

برای اینکه یک ناظر خوب باشید، باید به جزئیات توجه کنید. این اغلب به معنای نشستن در بیرون گود و مشاهده مشکلات رایجی است که هر روز اتفاق می‌افتد. مشاهدات به شما این امکان را می‌دهد که راه حل‌‌های تجاری منحصر به فردی برای رسیدگی به این مسائل طراحی کنید.

10. شبکه‌سازی کنید

شبکه‌سازی یک مهارت ضروری برای هر کارآفرینی است. به‌عنوان یک شبکه‌ساز خوب، شما باید زمان و منابعی را به ارائه ایده‌ها، آزمایش این مفاهیم، ​​و سنجش نظر دیگران از طریق شبکه گسترده‌ای از کارشناسان که دیدگاه‌های منحصربه‌فردی دارند، اختصاص دهید.

11. هیچ را بدون آزمایش، تایید نکنید

تنها راه برای تشخیص درستی فرضیه‌تان آزمایش کردن آن است. این یک مهارت بسیار مهم برای شرکت‌هاست. آزمایش جزء اصلی سازمان شما است زیرا کنجکاوی فکری بهترین راه حل را برایتان به ارمغان می‌آورد.

12. انعطاف‌پذیر باشید

برای اینکه یک کارآفرین موفق باشید، باید اشتباهات خود را نیز بپذیرید. با امتناع از اعتراف به اینکه اشتباه کرده‌اید، فقط خود و شرکتتان را برای شکست آماده می‌کنید. کارآفرینی نیاز به انعطاف دارد. برای رقابت در بازار جهانی، باید بتوانید خود را با تغییرات وفق دهید. این مهارتی است که افراد کمی آن را دارند، بنابراین شاید زمان آن رسیده که انعطاف‌پذیری را در تفکر استراتژیک روزانه خود ایجاد کنید.

13. به همه چیز سروسامان دهید

مهارت‌‌های سازمان‌دهی در حوزه کارآفرینی به چیزی بیش از یک میز مرتب مربوط می‌شود. اینها چیزهای ضروری هستند که باید به خاطر بسپارید. در اینجا چند مهارت وجود دارند:

  • جلسه‌‌ای ترتیب دهید که به اصول بنیادی شرکت شما پایبند باشد و ایده‌‌های شما را پرورش دهد.
  • از سازمان به عنوان پله‌‌ای برای تولید محل کار پربارتر استفاده کنید.
  • سیاست‌های کاری هوشمندانه را ایجاد کنید که کارمندان را قادر می‌سازد با موفقیت از خانه کار کنند.
  • زمان خود را ارزیابی و تجزیه و تحلیل کنید. ابتدا مشخص کنید که چه کاری باید انجام شود.

خیلی خوب است که بدانید هر چیزی کجاست، اما سازماندهی کاری بسیار بیشتر از فایل‌ها و یادداشت‌‌های پس از آن است.

در بازار جهانی فوق رقابتی امروزی چه چیزی از کارآفرینان مورد نیاز است؟ فهرست بلند بالایی از نکاتی وجود دارد که همه صاحبان کسب‌وکار، چه رئیس یک استارت‌آپ کوچک و چه رهبر یک شرکت چند ملیتی، باید در نظر بگیرند. همچنین برای یک ذهنیت کارآفرینی حیاتی است که فراتر از یک فرد که مالک انحصاری یک تجهیزات فناوری یا یک فروشگاه خرده فروشی است حرکت کند. هر کس دارای روحیه کارآفرینی است، فقط باید آن را پرورش دهد.

به نظر شما کدام مهارت دیگری وجود دارد که می‌تواند برای یک کارآفرین مهم باشد؟ نظرات خود را در بخش نظرات زیر به اشتراک بگذارید!