چرا تجزیه و تحلیل SWOT برای کسب‌وکار شما مهم است؟

به عنوان یک کارآفرین، موارد زیادی وجود دارند که هنگام راه‌اندازی کسب‌وکار جدید باید در نظر بگیرید. جدای از تحقیق در بازار و جستجو در مورد در دسترس بودن محصول یا خدماتی که می‌خواهید تبلیغ کنید، باید مطمئن شوید که ایده کسب وکارتان قابل اجرا است و می‌تواند در آزمون زمان مقاومت کند. در حالی که هرگز نمی‌توانید صددرصد مطمئن باشید که استارتاپ شما می‌تواند زنده بماند، باید پایه‌های مناسبی برای شکوفایی آن ایجاد کنید.

برخی از کارهایی که به عنوان یک کارآفرین باید انجام دهید، شناخت رقبا، انتخاب یک مدل کسب‌وکار فعال و بررسی پایداری از طریق عرضه و تقاضا است. در هر سطحی از تحلیل، SWOT به عنوان ابزاری عالی در نظر گرفته می‌شود که به شما امکان می‌دهد پایداری کسب و کار خود را ارزیابی کنید.

تحلیل SWOT چیست؟

تجزیه و تحلیل SWOT، یک روش برنامه‌ریزی ساختاریافته است که به نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها می‌پردازد و برای تجزیه و تحلیل پتانسیل یک سرمایه‌گذاری تجاری استفاده می‌شود. این روش برای کمک به فرآیند تصمیم‌گیری و آزمایش قابلیت دوام یک تجارت، پروژه یا محصول استفاده می‌شود. برای کمک به درک نحوه عملکرد آن، به این چهار جزء اشاره می‌کنیم:

نقاط قوت

ویژگی‌های کسب‌وکار یا پروژه که به آن برتری نسبت به دیگران می‌دهد.

نقاط ضعف

ویژگی‌هایی که کسب‌وکار یا پروژه را در ارتباط با دیگران در مضیقه قرار می‌دهد.

فرصت ها

عناصری که کسب‌وکار یا پروژه می‌تواند از آنها به نفع خود استفاده کند.

تهدیدها

عناصری در محیط که می‌توانند برای کسب‌وکار یا پروژه خطرناک باشند.

چرا باید از تحلیل SWOT استفاده کرد؟

تجزیه و تحلیل SWOT می‌تواند کمک بزرگی برای کارآفرینانی باشد که می‌خواهند عملکرد سازمان خود را افزایش دهند که در ادامه چگونگی آن را بررسی خواهیم کرد:

1. به شکل‌گیری سیاست‌های مهم کمک می‌کند

از آنجایی که تجزیه و تحلیل SWOT می‌تواند به شما کمک کند دیدگاه بهتری از تهدیدها و فرصت‌های بالقوه‌ای که یک کسب‌وکار با آن مواجه است داشته باشید، این فرصت را به شما می‌دهد تا استراتژی‌ها و سیاست‌های قوی در رابطه با نحوه عملکرد شرکت خود را ایجاد کنید. در این مرحله حیاتی، باید به نقاط قوت و فرصت‌هایی که وجود دارند توجه کنید و براساس آن‌ها روال کاری خود را طراحی کنید.

به این که چه چیزی می‌تواند به شما یک مزیت رقابتی در بازار بدهد و همچنین به آنچه می‌خواهید با کسب و کار خود انجام دهید، فکر کنید. آیا می‌خواهید یک برند قوی بسازید که اعتماد را به مصرف‌کنندگان منتقل کند؟ آیا مایل به ارائه خدمات عالی به مشتریان یا محصولات با کیفیت بالا با قیمت کمتر هستید؟ کسب‌وکار شما همان چیزی است که آن را می‌سازید.

2. موانع بالقوه را شناسایی می‌کند

کارآفرینی مانند این است که در یک قایق باشید و دائماً تحت تأثیر امواج قرار بگیرید. با هر قدمی که در جهت بهبود کسب‌وکار خود برمی‌دارید، مطمئن باشید که مانع دیگری در انتظار شما خواهد بود. اما، به همین دلیل است که تجزیه و تحلیل SWOT مفید است زیرا می‌تواند به شما در پیش‌بینی این موانع و آمادگی بیشتر برای مواجه با آنها کمک کند. در حالی که نقاط ضعف عناصری هستند که می‌توانند در داخل یک سازمان بهبود یابند، خطرات و تهدیدات احتمالی نیروهایی خارج از کنترل شما هستند که شرکت شما باید تصمیم بگیرد که چگونه برای آنها آماده شود.

3. به شما کمک می‌کند بفهمید در کجا هستید

تجزیه و تحلیل SWOT به شما این فرصت را می‌دهد تا بفهمید در فرآیند توسعه کسب‌وکار خود در کجا هستید. چه به تازگی شروع به کار کرده باشید و چه بخواهید با راه‌اندازی یک محصول جدید، کسب و کار خود را گسترش دهید، به شما کمک می‌کند تا آگاهی کاملی از وضعیت خود داشته باشید و بفهمید کسب‌وکار شما در حال حاضر در کجا قرار دارد و برای موفقیت چه کارهایی می‌توانید انجام دهید.

اگر می‌خواهید کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنید و به مزیت رقابتی در بازار دست پیدا کنید، باید از تجزیه و تحلیل SWOT استفاده کنید تا فرآیند تصمیم‌گیری را ساده کرده و شما را در مسیر درست راهنمایی کند.

آیا تاکنون از تحلیل SWOT در هر زمینه‌ای از کار یا تجارت خود استفاده کرده‌اید؟ چگونه به موفقیت شما کمک کرد؟ اگر تجربه‌ای در این خصوص دارید خوشحال می‌شویم در قسمت نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید.