۸ گام برای موفقیت در نوشتن بیزینس پلن به زبان ساده

چه در حال برنامه‌ریزی برای کارآموز جوان بعدی باشید، چه در حال راه‌اندازی کسب‌و‌کار شخصی خود، به حامیان مالی نیاز دارید. اولین قدم نوشتن بیزینس پلن است. اما از کجا شروع کنید؟ با استخدام یک مشاور حرفه‌ای توسعه کسب‌وکار می‌توانید به طرح ایده‌آلی برسید، بدون اینکه روزهای متمادی را صرف اینکار کنید. با این وجود اگر قصد دارید که خودتان دست به کار شوید مواردی هستند که باید با توجه به آن‌ها، مطمئن شوید که برنامه شما از رقبایتان بهتر است.

1. خلاصه موارد اجرایی بیزینس پلن

در واقع این یک مقدمه برای طرح کسب‌و‌کارتان است که باید خلاصه‌ای از همه چیزهایی باشد که در صفحات بعدی با جزئیات بیشتر به آن‌ها می‌پردازید. بهتر است مانند یک داستان جذاب باشد و لحن را مشخص کند. اگر فصل اول عالی نباشد، مردم به خواندن آن ادامه نخواهند داد. شما باید اهداف محتوای برنامه توسعه‌یافته خود را با رعایت تمام نکات برجسته بیان کنید. اگر از پیشنهاد خود برای جذب سرمایه‌گذار استفاده می‌کنید، این بخش برای شما حیاتی است. مطمئن شوید که اطلاعات زمینه‌ای در مورد کسب‌وکار خود، فرصت‌های بازار، سرمایه مورد نیاز خود، بیانیه ماموریت، مروری بر مدیریت، رقبا، مزیت‌های رقابتی شرکت و خلاصه ای از پیش بینی‌های مالی خود در سه سال آینده را درج کنید.

  • نکته مهم: اطمینان حاصل کنید که خلاصه اجرایی شما بیش از سه تا چهار صفحه نباشد. شما نمی‌خواهید خواننده را خسته کنید. بسیاری از متخصصان کسب‌وکار بیانیه اجرایی خود را در آخر کار می‌نویسند تا اطمینان حاصل کنند که همه چیزهایی که در برنامه گنجانده شده است را به طور خلاصه در آن آورده‌اند.

2. بررسی و نوشتن شرح اجمالی کسب‌وکار

این بخش برای ارائه اطلاعات بیشتر در مورد کسب‌و‌کار شما طراحی شده است. شما باید خوانندگان خود را در مورد هدف بیزینس خود آگاه کنید. آیا یک برند جدید هستید که فقط بر روی لباس‌های ورزشی برای بازیکنان تنیس تمرکز می‌کند؟ چرا تصمیم به توسعه این شرکت گرفتید؟ شما باید بیانیه ماموریت، استراتژی مدل کسب‌وکار و هر گونه روابط استراتژیک موجود را آماده کنید. همچنین باید چشم‌انداز فعلی را با احتمالات آینده در نظر بگیرید. به بازارهای دیگر در صنعت فکر کنید، آیا این محصولات و پیشرفت‌های جدید به نفع شرکت شما هستند یا بر شرکت شما تأثیر منفی می‌گذارند؟

3. معرفی محصولات و خدمات

اینجا جایی است که شما در مورد تنها دلیل کسب‌وکار خود صحبت می‌کنید. محصول یا خدمات مورد علاقه شما باید به وضوح در مورد آنچه می‌فروشید و اینکه چرا محصول/خدمات شما بهتر از رقبا است صحبت کنید. اگر محصولاتی را می‌فروشید، مشخص کنید که آیا شما سازنده، توزیع‌کننده و خرده فروش هستید و نمونه‌هایی از فرآیند تولید، در دسترس بودن مواد، نحوه مدیریت موجودی و تکمیل محصول خود را ذکر کنید. همچنین این موضوع بسیار اهمیت دارد که کلیه اطلاعات ثبت اختراع، حق چاپ یا علامت تجاری را هم مشخص کنید. محصولات یا خدمات جدیدی را که در آینده ارائه می‌دهید هم در این بخش باید معرفی شوند.

4. استراتژی بازاریابی

در این بخش، استراتژی بازاریابی خود را توضیح دهید، به جزئیات تحلیل بازار، فروش، خدمات مشتری، تبلیغات و روابط عمومی بپردازید. نحوه دستیابی به مشتریان هدف خود را توضیح دهید. در حال حاضر از چه تاکتیک‌های تبلیغاتی و کانال‌های بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کنید؟ برای هر کدام چه جایگاه برندی را می‌خواهید؟ بسیاری از کسب‌وکارها از این فضا استفاده می‌کنند تا دیدگاه خود را در مورد اینکه چرا کسب‌وکارشان موفق خواهد بود، به نمایش بگذارند. با تحقیقات بازاری که بازار هدف، صنعت و روند مشتری آنها را شناسایی می‌کند، پیش بروید. اطلاعاتی هم در مورد استراتژی‌های بازاریابی برنامه‌ریزی شده و تاریخی خود درج کنید.

5. تجزیه و تحلیل رقبا

تجزیه و تحلیل رقبا همراه با تحقیقات بازار است، برای موفقیت، باید درک روشنی از آنچه شرکت‌های رقیب ارائه می‌دهند داشته باشید. پس از انجام این کار، باید توضیح دهید که چرا و چگونه می‌خواهید برای رسیدن به موفقیتی بیش از آنها برنامه‌ریزی می‌کنید. رقبای شما چه کسانی هستند و هر کدام از نقاط قوت و ضعف کلیدی آنها چیست؟ در چه زمینه‌هایی مزیت رقابتی خواهید داشت یا به دست خواهید آورد و چگونه؟

6. طراحی و توسعه

این قسمت هسته نوشتن بیزینس پلن شماست. در اینجا باید جزئیات استراتژی فروش خود را ارائه دهید. برنامه اجرایی یا اکشن پلن شما چیست؟ چگونه به مخاطبان هدف خود برسید و بر بازار تسلط پیدا کنید؟ طراحی و توسعه باید نحوه برنامه‌ریزی شما برای اداره کسب‌و‌کار در کل چرخه برای رسیدن به اهداف آن را مشخص کند. توضیحاتی در مورد طراحی محصول، توسعه نمودار و بودجه به سرمایه گذاران ارائه دهید.

7. عملیات و مدیریت

اگر طرح کسب‌وکارتان برای جذب سرمایه‌گذار طراحی شده است. شما باید اطلاعاتی در مورد مدیران فعلی و مدیرانی که برای شرکت کار می‌کنند، همراه با مثال‌هایی از نحوه دستیابی آنها به اهداف تجاری‌تان درج کنید. تیم بری، رئیس و مؤسس نرم‌افزار پالو آلتو، گفت: «برای سرمایه‌گذاران، این نکته مهمی است که این افراد چه کسانی هستند و چه تجربه‌ای دارند. هدف برنامه عملیات و مدیریت این است که نحوه عملکرد کسب‌وکار را به صورت مستمر توصیف کند. برنامه عملیاتی، تدارکات سازمان مانند مسئولیت‌های مختلف تیم مدیریت، وظایف محول شده به هر بخش در شرکت و سرمایه و هزینه مورد نیاز مربوط به عملیات سازمان را روشن می‌کند.

  • نکته مهم: اگر یک کسب و کار کوچک هستید، باید اطلاعات مربوط به کارمندان را نیز درج کنید. اگر قصد استخدام دارید، این بخش باید ساختار سازمانی و مسئولیت‌های تیم‌تان را نیز مشخص کند.

8. عوامل مالی

در بخش مالی، درآمد قابل اندازه‌گیری، پرداخت‌ها و سود هر چیزی که در هفت بخش قبلی بیان کردید را ارائه می‌کنید. اینجا جایی است که صورت سود و زیان پیش‌بینی شده، ترازنامه و جریان نقدی خود را برای سه سال آینده درج می‌کنید. هنگام جمع‌آوری این بخش، بهتر است که با یک حسابدار خبره مشورت کنید. اعداد در این قسمت باید از هر چیز دیگری که در پروپوزال خود ادعا کرده‌اید پشتیبانی کند.

  • نکته مهم: شما باید این بخش را پس از تکمیل سایر موارد در طرح بنویسید تا بررسی کنید که اعداد شما به درستی جمع می‌شوند.

لیندا پینسون، نویسنده کتاب «طرح کسب‌و‌کار خود را برای ویندوز خودکارسازی کنید»، می‌گوید: «یک طرح کسب‌وکار بهترین شاخصی است که می‌توان برای قضاوت در مورد پتانسیل موفقیت شما استفاده کرد. حجم آن نباید بیشتر از 30 تا 40 صفحه باشد، به استثنای اسناد پشتیبانی» . با در نظر گرفتن این نکته، اگر به این هشت مرحله به خوبی پرداخته شود می‌توان گفت که شرکت در مسیر موفقیت خواهد بود. نوشتن بیزینس پلن عالی که به درستی قالب بندی شده و با نمونه‌های فراوان پر شده باشد، یک عنصر ضروری برای افزایش چشمگیر شانس موفقیت شما است.

آیا نکات مهم دیگری برای نوشتن بیزینس پلن سراغ دارید؟ اگر چنین است، در ادامه با ما به اشتراک بگذارید…