میلیاردرهای جوان دنیا چه خصوصیاتی دارند؟

بر اساس گزارش مجله‌ فوربس، امروزه 2208 میلیاردر در جهان وجود دارد و تنها 63 نفر از اعضای این طبقه‌ ممتاز کمتر از 40 سال سن دارند و جز میلیاردهای جوان جهان محسوب می‌شوند. با اینکه 63 نفر اول در فهرست جوان‌ترین میلیاردرها، گروهی از افراد مختلف با دلایل متفاوتی برای شهرت هستند، اما نقاط مشترک زیادی دارند. در اینجا چند ویژگی مشترک بین برخی از جوان‌ترین میلیاردرهای جهان آورده شده است.

1. بیش از نیمی از آن‌ها کارآفرین هستند

بیش از نیمی از میلیاردرها در فهرست زیر 40 ساله‌ها، خودساخته هستند و بیشترشان در صنعت فناوری فعالیت می‌کنند. واضح است که افرادی مانند مارک زاکربرگ از فیس‌بوک و ایوان اشپیگل از اسنپ‌چت در این لیست قرار دارند. همچنین، بنیانگذاران ایر‌بی‌ان‌بی، استرایپ، اوبر و افراد دیگر. اما فناوری تنها صنعت سودآور نیست. تعدادی از میلیاردرهای این فهرست از صنایع تولید، طراحی و پزشکی هستند.

2. ثروت‌های به‌دست‌آمده از ارث متداول است

همه‌ ثروتمندان جهان هم با تلاش و زحمت خودشان به جایگاهی که دارند نرسیده‌اند. اگرچه تعداد زیادی از جوانترین میلیاردرهای جهان خودساخته‌اند، بسیاری هم هستند که ثروت خود را به ارث برده‌اند.

گوستاو مگنار ویتزو بیست‌و‌چهار‌ساله، وارث شرکت نروژی پرورش ماهی سالمار، پس از به ارث بردن تقریباً نیمی از شرکت پدرش، دارایی خالصی معادل ۹/۱ میلیارد دلار به دست آورد. دارایی یانگ هویان، پس از به ارث بردن شرکت توسعه‌ املاک و مستغلات پدرش در چین، تنها در سن 36 سالگی، بیش از ۹/۲۱ میلیارد دلار ارزش دارد؛ خواهران نروژی، الکساندرا و کاترینا آندرسن، نیز که به ترتیب 21 و 22 سال دارند، هر کدام 42 درصد از شرکت سرمایه‌گذاری خانوادگی خود، یعنی شرکت فِرد را به ارزش خالص ۴/۱ میلیارد دلار به ارث برده‌اند.

3. بسیاری‌شان ترک تحصیل کرده‌اند تا کسب‌و‌کار خود را دنبال کنند

تحصیل برای بسیاری از جوان‌ترین میلیاردرهای جهان پایان راه نبود، بلکه تجارت و کسب‌و‌کار پایان آن بود.

با اینکه ایوان اشپیگل را در استنفورد، در یک کلاس طراحی محصول ثبت‌نام کرده بودند، او ایده‌ اسنپ‌چت را مطرح کرد. در سال 2012، او رسماً از دانشگاه استنفورد انصراف داد تا روی اپلیکیشن رو‌به‌رشد خود تمرکز کند. مارک زاکربرگ در سال 2005 از هاروارد انصراف داد تا به فیس‌بوک که همیشه در حال رشد است، رسیدگی کند. حتی برخی از میلیاردرهای ریشه‌دار‌تر جهان، مانند استیو جابز و بیل گیتس، همگی قبل از فارغ‌‌التحصیلی ترک تحصیل کردند.

این بدان معنی نیست که ترک تحصیل برای دنبال کردن کسب‌و‌کار راز موفقیت آن‌ها بوده‌ است؛ بسیاری از میلیاردرهای موجود در این فهرست، حداقل دارای مدرک لیسانس هستند.

4. چندین کسب‌و‌کار موفق دارند

ثروتمندترین‌ افراد جهان اغلب بیش از یک دلیل برای شهرت دارند. در واقع، بسیاری از جوان‌ترین میلیاردرها در مسیر موفقیت خود، روی چندین پروژه قابل‌توجه و سودآور کار کرده‌اند.

گرت کمپ، که بیشتر به عنوان بنیان‌گذار میلیاردر اوبر شناخته می‌شود، حتی قبل از اینکه این شرکت درخواست خودرو را راه‌اندازی کند، در زمینه‌ فناوری حضور پررنگی داشت. او در واقع بنیان‌گذار استامبل‌آپان بود که آن را در سال 2007 به قیمت 75 میلیون دلار به ای‌بِی فروخت.

سومین کارمند فیس‌بوک، داستین موسکوویتز، با زاکربرگ همکاری کرد تا فیس‌بوک را خارج از اتاق خوابگاهشان در هاروارد، راه‌اندازی کند. پس از اینکه هر دوی آن‌ها دانشگاه را رها کردند، موسکوویتز به همراه زاکربرگ به کالیفرنیا نقل مکان کرد تا بر روی توسعه‌ بیشتر فیس‌بوک تمرکز کند. در سال 2008، موسکوویتز فیس‌بوک را ترک کرد تا آسانا، یک نرم‌افزار مدیریت پروژه، را راه‌اندازی کند؛ گرچه، بیشتر دارایی خالص ۴/۱۲ میلیارد دلاری‌اش از سهام کوچک فیس‌بوک است که برای او باقی مانده.

5. سرگرمی را اولویت قرار می‌دهند

وارثان نروژی، الکساندرا و کاترینا آندرسن، بیشتر وقت خود را با اسب‌سواری و رقابت با یکدیگر می‌گذرانند. برایان چسکی، میلیاردر ایر‌بی‌ان‌بی، قبلاً بدنساز بوده است و جک کولیسون، بنیانگذار 27 ساله استرایپ، ترجیح می‌دهد اوقات فراغت خود را به دویدن بگذراند؛ سرگرمی‌ای که همگی از نظر مالی از عهده‌اش بر‌می‌آییم.

با اینکه بسیاری از این میلیاردرها بیشتر وقت خود را صرف نظارت بر کارهای عظیم تجاری می‌کنند، همچنان برای علایق و سرگرمی‌های خود وقت می‌گذارند. این چیزی است که همه‌مان باید به آن توجه ویژه کنیم.

 

لیستی ۱۰ نفره از میلیاردهای جوان دنیا از نگاه فوربز در سال 2021

  • مارک زاکربرگ

سن: 37 سال

خالص دارایی: 134.5 میلیارد دلار

منبع درآمد: فیس‌بوک

 

  • داستین مسکویتز

سن: 37 سال

خالص دارایی: 24.1 میلیارد دلار

منبع درآمد: فیس‌بوک

 

  • سام بنکمن فراید

سن: 29 سال

خالص دارایی: 22.5 میلیارد دلار

منبع درآمد: کریپتوکارنسی

 

  • لوکاس والتون

سن: 35 سال

خالص دارایی: 17.2 میلیارد دلار

منبع درآمد: والمارت

 

  • بابی مورفی

سن: 33 سال

خالص دارایی: 15.2 میلیارد دلار

منبع درآمد: اسنپ چت

 

  • ایوان اشپیگل

سن: 31 سال

خالص دارایی: 13.8 میلیارد دلار

منبع درآمد: اسنپ چت

 

  • برایان آرمسترانگ

سن: 38 سال

خالص دارایی: 11.5 میلیارد دلار

منبع درآمد: تبادلات کریپتوکارنسی

 

  • ناتان بلچرزیک

سن: 38 سال

خالص دارایی: 10 میلیارد دلار

منبع درآمد: ایر‌بی‌اندبی

 

  • فرد ارسام

سن: 33 سال

خالص دارایی: 3.5 میلیارد دلار

منبع درآمد: کریپتوکارنسی

 

  • بایجو بهات

سن: 36 سال

خالص دارایی: 2.9 میلیارد دلار

منبع درآمد: اپلیکیشن تبادل سهام