استراتژی برندسازی شخصی: نقشه راهی برای حرفه‌ای‌ها و مدیران اجرایی

تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا بعضی افراد از ناکجاآباد به شهرت می‌رسند؟ توجه رسانه‌ها را به خود جلب می‌کنند، کنفرانس‌هایشان همیشه پر از جمعیت است و بهترین مشتریان به سراغ آنها می‌روند؟ آیا این مردان/زنان از بقیه باهوش‌ترند؟ آیا از یک استراتژی جادویی برندسازی شخصی آگاهند که بقیه از آن اطلاعی ندارند؟

خیر. اکثر این افراد تفاوت چندانی با بقیه ندارند و حتی جز باهوش‌ترین یا آگاه‌ترین افراد زمینه‌های تخصصی خود نیز نیستند. آنها کاریزماتیک به دنیا نیامده‌اند و این موضوع را خودشان هم می‌دانند. در عوض، آن‌ها استراتژی‌های برندسازی شخصی خود را به روشی دشوار، از طریق آزمون و خطا، توسعه دادند. این بدان معناست که هر یک از آنها مسیر متفاوتی را دنبال می‌کردند و ابزارها و تکنیک‌های زیادی را در این مسیر امتحان کردند و دور انداختند.

پیش از اینکه برای ساخت برند شخصی دست به کار شوید باید بدانید که یک ویژگی حیاتی برای ارتقای برندتان نیاز دارید و آن هم عزم راسخ است. در حین مسیرتان دست‌اندازها و موانعی وجود خواهد داشت که نیاز است گاهی به عقب برگردید، اصلاحاتی انجام دهید و دوباره به مسیر بازگردید.

به یاد داشته باشید، از پایین کوه قله همیشه دست نیافتنی به نظر می‌رسد. اما اگر روی روند رسیدن به آنجا تمرکز کنید و هر بار یک قدم کوچک بردارید، متوجه خواهید شد که با تعجب به دنیایی که پشت سر گذاشته اید نگاه می‌کنید. این سفری است که ارزش آن را دارد!

این مقاله برای متخصصان، کارشناسان یا مدیرانی است که می‌خواهند برند شخصی خود را بسازند اما نمی‌دانند از کجا شروع کنند. اما باید به یک نکته اساسی توجه کنید: شما باید در زمینه کاری خود تخصص واقعی داشته باشید، با تقلب نمی‌توانید دانش خود را نشان دهید.

استراتژی برندسازی شخصی چیست؟

بیایید با اصول اولیه شروع کنیم. استراتژی برندسازی شخصی، طرحی است برای رساندن شهرت و حرفه شما از گمنامی ‌نسبی به سوی نمایان شدن. درواقع یعنی امروز کجا ایستاده‌اید و می‌خواهید در آینده به چه سطحی برسید. سپس تاکتیک‌ها، ابزارها و مهارت‌هایی را که برای رسیدن به هدفتان نیاز دارید، از جمله تقویم محتوای روزانه که سفر روزانه‌تان را راهنمایی می‌کند، به تفصیل بررسی می‌کنیم. یک استراتژی با دقت برنامه ریزی شده، عدم قطعیت را از تلاش شما برای کسب تخصص قابل مشاهده حذف می‌کند تا بتوانید بر اجرای آن تمرکز کنید.

یک استراتژی برندسازی شخصی مدرن به شدت در بازاریابی محتوا ریشه دارد. در واقع، بیشتر مهارت‌ها و ابزارهایی که در این نقشه راه توضیح داده شده‌اند، اجزای بازاریابی محتوا هستند که باید آنها را بیاموزید.

سطوح مختلف برای برندسازی شخصی

اولین کار شما این است که بفهمید کدام یک از این سطوح شما را توصیف می‌کند. سپس باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید به چه سطحی از تخصص برسید.

پنج سطح تخصصی برای رسیدن به برند شخصی وجود دارند که به تدریج قابل مشاهده است:

سطح اول: کارشناس محلی

متخصصانی که مورد احترام مشتریان و همکاران خود هستند اما مخاطب بیرونی از او اطلاعی ندارد. این نقطه شروع سفر شماست.

سطح دوم: قهرمانان محلی

این دسته خارج از محیط شرکت خود شروع به شناخته شدن کرده‌اند و درمورد کارکردهای تجاری صحبت می‌کنند و حتی ممکن است کسب‌وکاری را نیز به‌وجود آورده باشند.

سطح سوم: ستاره‌های در حال ظهور

این کارشناسان شهرت منطقه‌ای دارند و در بین همتایان خود شناخته شده‌اند. اغلب در مورد حوزه تخصصی خود صحبت می‌کنند و می‌نویسند. کسب‌وکار را با کیفیت بالاتری می‌رسانند و البته هزینه‌های بیشتری هم دریافت می‌کنند.

سطح چهارم: ستاره‌های صنعت

افرادی که نامی شناخته شده دارند، مشتریان ممتاز و هزینه‌ها را جذب می‌کنند و دارایی قابل توجهی برای کسب‌وکارشان هستند.

سطح پنج: سوپراستارهای بین‌المللی

نخبه‌هایی که بطور گسترده‌ای همه آنها را می‌شناسند، بالاترین هزینه‌ها را دارند و شرکت‌ها در سراسر جهان می‌خواهند با آنها در ارتباط باشند.

مزایای ساخت برند شخصی قدرتمند

صرف‌نظر از اعتمادبه‌نفس چه مزیت ملموسی را می‌توانید نام ببرید؟ برای شروع درآمد بیشتری کسب خواهید کرد. در نمودار زیر می‌توانید نرخ صورت‌حساب‌های هریک از سطوح بالا را مشاهده کنید که به ازای هر ساعت دریافت می‌کنند.
همانطور که می‌بینید، خریداران حاضرند بیش از 13 برابر بیشتر از یک حرفه‌ای معمولی برای یک سوپراستار جهانی هزینه کنند. اما حتی کارشناسان سطح 1 نیز برتری قابل توجهی نسبت به سایرین دارند.

دلیل اینکه ستاره‌ها می‌توانند هزینه بیشتری دریافت کنند این است که آنها مایلند برای اطمینان از اینکه یک متخصص، دانش و تجربه بیشتری را برای مشکل آنها به ارمغان می‌آورد و آن را سریعتر حل می‌کند، هزینه بیشتری بپردازند. البته تنها نرخ صورتحساب بالاتر مزیت این افراد نیست:

  • توجه رسانه‌ای بیشتر و ارتباط نزدیک‌تر با مخاطب
  • تضمین مشارکت‌های ارزشمند با سازمان‌های مطلوب
  • جذب مشتریان با کیفیت و دریافت پیشنهادهای رقابتی

6 ابزار حیاتی برای برندسازی شخصی

کدام ابزار بازاریابی بیشترین تأثیر را بر برند شخصی افراد دارد:

نوشتن کتاب

کتاب سازنده اعتبار انتقادی است چه بصورت سنتی منتشر شود یا آنلاین؛ در هر صورت باید آن را تبلیغ کنید، زیرا حتی ناشران نیز با برندهای معتبر همکاری بهتری دارند و برای شناساندن به خود نویسندگان متکی هستند.

مشارکت در سخنرانی‌ها

پلتفرمی که بتوانید در آن صحبت کنید مهم است. مخاطبان تمایل دارند به هر کسی که پشت یک سکو می‌ایستد اعتماد کنند، بنابراین رسیدن به آنجا نیمی‌از کار است.

داشتن وبسایت

اگر بخشی از کسب‌وکاری بزرگ هستید، روی صفحه بیوگرافی خود تمرکز کنید. باید اعتبار کافی ارائه دهید تا مردم را متقاعد کنید که شما کارتان را بلدید، مواردی مانند زیر:

  • بیوگرافی شخصی دقیق
  • مدارک تحصیلی
  • گواهینامه‌ها
  • جوایز
  • ارائه‌ها
  • پروژه‌ها
  • انجمن‌ها
  • ویدیوهای سخنرانی

هنگامی‌که شروع به ایجاد شهرت منطقه‌ای یا ملی کردید، وب سایت شخصی داشته باشید و از آن به عنوان بستری برای تبلیغ کتاب‌های خود و سخنرانی عمومی ‌استفاده کنید.

وبلاگ و مقالات

ساده‌ترین راه در دسترس‌تان که می‌تواند تخصص شما را نشان دهد و دنبال‌کننده وفادار بسازد. اگر کلیه اصول بهینه‌سازی موتورهای جستجو را در پست‌هایتان رعایت می‌کنید، دنیایی جدید بر روی مشتریان احتمالی باز می‌کنید که شما را آنلاین جستجو می‌کنند.

بازاریابی ایمیلی

با این روش حتی می‌توانید طرفداران خشمگین را به مشتریان وفادار تبدیل کنید. پیشنهاد دانلود محتوای ارزشمند و توصیه‌هایی که می‌تواند این تعامل را عمیق‌تر کند، درصد معینی از خوانندگان وبلاگ را به پست‌ها جذب خواهد کرد که می‌تواند به برندسازی شخصی شما کمک کند.

سئو

اگر فکر می‌کنید بهینه‌سازی موتور جستجو نقشی در مسیر کاری شما ندارد، سخت در اشتباهید. جستجوهای آنلاین یکی از راه‌های ارائه و معرفی خدمات شماست که می‌توانید برای یافتن رهبران فکری در حوزه کاری خود از آن بهره‌مند شوید. سئو ابزاری است که شما را به افرادی متصل می‌کند که به مشکلاتی که شما حل می‌کنید علاقه‌مندند و بدون اینکه حتی آنها را ملاقات کنید، ‌جذبشان خواهید کرد.

برندسازی شخصیمهارت‌هایی که برای سفر خود به آن نیاز خواهید داشت

اکنون که شش ابزار حیاتی را معرفی کردیم، مهارت‌های اساسی را که در طول مسیر باید بیاموزید، بررسی می‌کنیم. ممکن است در حال حاضر حداقل درک ابتدایی از برخی از آنها داشته باشید. اگر چنین است، شما یک قدم جلوتر از دیگران هستید!

می‌بینید، شهرت شما به عنوان یک رهبر صنعت تا حد زیادی بر اساس توانایی‌تان در ترجمه مطالب پیچیده به زبانی قابل فهم است. در حالی که همه متخصصان معلم نیستند، همه کارشناسان قابل مشاهده و رهبران فکری، معلمانی عالی هستند. منظورمان این است که شما وقف آموزش مخاطبان خود خواهید بود. درواقع شما ابتدا یک معلم و در مرحله دوم فروشنده خواهید بود.

اما اگر نقشه راه زیر را دنبال کنید، اصلاً مجبور نخواهید بود خدمات خود را بفروشید. یک جریان ثابت کسب و کار به طور طبیعی از پیگیری بی وقفه شما برای کمک به مخاطبان پدید می‌آید.

خوب، بیایید در مورد مهارت صحبت کنیم. شما می‌توانید لیست زیر را به تنهایی حل کنید یا از متخصصان خارجی یا اعضای تیم خود کمک بگیرید. در هر صورت، اینها مواردی هستند که برای شروع نیاز دارید:

نوشتن

شما ممکن است یک نویسنده خوب یا یک نویسنده بی‌تفاوت باشید. اما اگر می‌خواهید معلمی‌ مؤثر باشید و برند شخصی متقاعدکننده‌ای بر اساس تخصص خود بسازید، باید بتوانید نثری واضح و غیر فنی تولید کنید که خواندن آن لذت‌بخش باشد. اگر در حال حاضر یک نویسنده عالی نیستید، دو گزینه دارید:

  • یاد بگیرید که انگلیسی واضح و ساده بنویسید.
  • یک نویسنده یا ویراستار با تجربه استخدام کنید.

سخنرانی

اکثر کارشناسان راحت با مخاطبان هدف و همکاران حرفه‌ای خود صحبت می‌کنند. اگر از سخنرانی در جمع می‌ترسید، باید راه‌های غلبه بر آن را بیاموزید. مانند همه مهارت‌ها، تسلط از انجام دادن ناشی می‌شود و در بیشتر موارد ترس به سرعت محو می‌شود.

نقشه راه برندسازی شخصی

اکنون زمان آن است که همه چیز را در یک برنامه عملی منسجم جمع‌آوری کنید. اگر تا اینجا پیش رفته‌اید، تصور می‌کنم که متعهد به یک برنامه بلندمدت برای ایجاد برند شخصی خود هستید. اگر قصد دارید برند شخصی خود را در طول زمان بسازید، این نقشه راه را به یک برنامه رسمی ‌تبدیل کنید. این به این معنی است با یادداشت موارد، در مورد پاسخ‌های خود فکر کنید و برنامه را به روز کنید. به ایده‌های جدید فکر کنید یا دست به اصلاح موارد موجود بزنید.

نقشه راه زیر یک طرح کلی است. این به شما بستگی دارد که چطور از آن استفاده کنید:

فاز اول: استراتژی برندسازی شخصی

مرحله 1: تعیین کنید که امروز کجا هستید.

قبل از اینکه بتوانید برای صعود اقدام کنید، باید بدانید نقطه شروع کجاست. آیا شما یک متخصص مقیم سطح 1 هستید یا یک ستاره نوظهور سطح ۳؟ (از توضیحات بخش بالا با عنوان پنج سطح دید برای تعیین موقعیت پایه خود استفاده کنید.)

مرحله 2: حوزه تخصصی خود را مشخص کنید.

در چیزی متخصص هستید، اما آیا آن «چیز» نسبتاً گسترده است (مثلاً «قانون خانواده»)، یا بسیار تخصصی است (مانند «قانون حضانت کودک»)؟ هرچه تخصص شما بیشتر باشد، رشد شما آسان‌تر خواهد بود. اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، تمرکز خود را محدود کنید. اما اگر نمی‌توانید خدمات خود را کاهش دهید، حداقل می‌توانید برنامه‌ریزی کنید که فقط راجع به نوشته‌ها و صحبت‌هایتان خدمات داشته باشید.

مرحله 3: مخاطب خود را مشخص کنید.

چه کسی خدمات شما را خریداری خواهد کرد؟ چه کسی بر خریداران شما تأثیر خواهد گذاشت؟ به چه صنایعی خدمات می‌دهید؟ چه نقشی ایفا می‌کنید در شرکت‌هایی که خدمات شما را می‌خرند؟ پاسخ به این سؤالات، افرادی خواهند بود که شما هر پست وبلاگ، هر سخنرانی، هر کتاب، هر وبینار را برای آنها می‌سازید. هنگام نوشتن، همیشه مخاطب هدف خود را در نظر داشته باشید. این به شما کمک می‌کند تا در نقطه نظر خود بمانید و انواع بالقوه مناسب را به کسب‌وکارتان جذب کنید.

مرحله 4: زاویه خود را پیدا کنید.

این مرحله کاملاً مورد نیاز نیست، اما واقعاً می‌تواند به برجسته شدن برند شخصی شما کمک کند. اگر می‌توانید با یک موضوع ارتباط برقرار کنید، یا اگر دیدگاهی بحث‌برانگیز داشته باشید، اغلب جلب توجه آسان‌تر است. داشتن یک زاویه همچنین به شما یک لنگر یا چشم‌انداز منحصربه‌فرد می‌دهد که هر قسمت از محتوایی را که ایجاد می‌کنید مالکیت شما را مشخص می‌کند.

مرحله 5: تصمیم بگیرید که از کدام ابزار برای برندسازی شخصی استفاده خواهید کرد.

به عقب برگردید و بخش ابزارها را مرور کنید و بفهمید که ابتدا با کدام یک از آنها شروع خواهید کرد. از در نظر گرفتن گزینه‌های دیگر نترسید. اگر تجربه‌ای در مورد وبینارها یا ویدیو دارید، ادامه دهید و آنها را به بخشی از برنامه خود تبدیل کنید.

مرحله 6: مهارت‌های خود را ارزیابی کنید.

این بخش شاید چالش‌برانگیزترین بخش برنامه باشد، نه به این دلیل که تلاش زیادی می‌خواهد، چون خیلی سخت است که در مورد نقاط قوت و ضعف خود عینی باشیم. با تهیه فهرستی، صادقانه مهارت خود را در هر یک ارزیابی کنید. آیا شما آنقدر که فکر می‌کنید نویسنده خوبی هستید؟ آیا شما یک سخنران عمومی‌قوی هستید؟ بیشتر روی کدام مهارت‌ها باید کار کنید، و کدام یک از آنها سود می‌برد؟ یک لیست اولویت‌بندی شده از این مهارت‌ها داشته باشید و بفهمید کدامیک را می‌توانید به تنهایی انجام دهید و کدام یک به معلم واجد شرایط نیاز دارد.

مرحله 7: تعیین کنید چه کسی به شما کمک می‌کند.

بسیاری از ما در طول سفر خود به کمی‌ کمک نیاز خواهیم داشت و بسیاری نیز به مقدار زیادی از آن نیاز خواهند داشت. بنابراین اولین کاری که باید انجام دهید این است که تصمیم بگیرید آیا واقعاً می‌خواهید یک صعود انفرادی انجام دهید یا کمی‌ اکسیژن اضافی و یک راهنمای باتجربه ممکن است صعود شما را موفق‌تر کند. همانطور که در مورد ابزارها و مهارت‌های مورد نیازتان فکر می‌کنید، آیا چیزی وجود دارد که بخواهید آن را برون‌سپاری کنید؟ این منابع را زودتر ردیف کنید تا در مواقعی که بیشتر به آنها نیاز دارید دست‌و‌پنجه نرم نکنید.

فاز دوم: راه‌اندازی زیرساخت برندسازی شخصی

مرحله 8: کیت رسانه خود را ایجاد کنید.

یک حرفه‌ای استخدام کنید تا چند عکس از شما بگیرد و یک نسخه کوتاه و طولانی از شما بنویسد. بعداً می‌توانید یک حلقه ویدیویی از کلیپ‌های سخنرانی‌تان ‌اضافه کنید. اگر می‌توانید، یک لینک در بایو صفحه خود قرار دهید تا دیگران به فایل‌هایتان دسترسی داشته باشند.

مرحله 9: بیوگرافی خود را تقویت کنید یا وبسایت خود را بسازید.

ویژگی‌های تقویت‌کننده اعتبار را به بیوگرافی خود اضافه کنید، مانند مقاله‌هایی که نوشته‌اید، سخنرانی‌هایی که ارائه داده‌اید و جوایزی که کسب کرده‌اید. هر چیزی که ممکن است خواننده را متقاعد کند که شما واقعاً یک کاربلد هستید.

مرحله 10. وبلاگ داشته باشید.

اگر شرکت شما وبلاگ دارد، بدانید که برای تبدیل شدن به یک مشارکت‌کننده منظم چه کاری باید انجام دهید. با افراد مناسب کار کنید تا در معرض نیاز خود قرار بگیرید. اگر می‌خواهید وبلاگ خود را راه‌اندازی کنید، اکنون زمان شروع ساخت و پیکربندی آن است. اگر به کمک نیاز دارید، منابعی را بیابید و با سرمایه‌گذاری روی آن، هدفتان را محقق کنید.

مرحله 11. ابزارهای تبدیل خود را تنظیم کنید.

برای تبدیل بازدیدکنندگان به سرنخ، باید چیزی ارائه دهید که به اندازه کافی قانع کننده باشد که نام و آدرس ایمیل خود را در ازای آن بدهند. معمولاً، این یک قطعه محتوای آموزشی طولانی‌‌تر است، مانند کتاب الکترونیکی. ابتدا باید این قسمت از محتوا را بنویسید، سپس آن را در پشت فرم ثبت‌نام در وب‌سایت یا وبلاگ خود قرار دهید. همچنین باید یک پیشنهاد جذاب طراحی کنید تا خوانندگان را برای دانلود قطعه محتوا ترغیب کند.

مرحله 12. پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی خود را بسازید

حتی اگر شده تنها در لینکدین برای برندسازی شخصی خود فعالیت کنید هم خوب است. لینکدین مهم‌ترین پلتفرم اجتماعی برای کارشناسان خدمات حرفه‌ای است. حتما مشخصات خود را به طور کامل تکمیل کنید. سپس به دنبال گروه‌های فعالی باشید که می‌توانید به آن‌ها بپیوندید و افرادی از مخاطبان هدف شما به آنها مراجعه می‌کنند. پلتفرم بعدی برای پیوستن، توییتر است که می‌توانید از آن برای تبلیغ محتوای خود استفاده کنید. فیس بوک، یوتیوب و دیگران ممکن است در برخی موارد منطقی باشند، اما من پیشنهاد می‌کنم که اکثر متخصصان زمان محدود خود را در جای درستی صرف کنند.

مرحله 13. پلت فرم ایمیل خود را انتخاب و آماده کنید.

ممکن است از سرویس ایمیل یا CRM موجود شرکت خود استفاده کنید، یا ممکن است لازم باشد یکی را از ابتدا راه‌اندازی کنید. در هر صورت، مطمئن شوید که یک الگوی ایمیل زیبا و خوانا دارید. پلتفرمی ‌را انتخاب کنید که استفاده از آن آسان باشد و دارای ابزارهای مدیریت لیست و گزارش قوی باشد.

فاز سوم: توسعه مهارت‌ها

مرحله 14. هر روز زمانی را به کار بر روی مهارت‌های جدید اختصاص دهید. موثرترین راه برای انجام پروژه بلندمدت، عادت کردن به آن است. این بدان معناست که هر روز زمان کمی ‌برای کار روی یک یا دو قطعه در یک زمان اختصاص دهید. هرگز فراموش نکنید که این یک تعهد تجاری است، نه یک سرگرمی. بنابراین اشکالی ندارد بخشی از روز کاری خود را به ارتقاء برند شخصی خود اختصاص دهید. ممکن است مقداری از زمان شخصی خود را نیز به آن اختصاص دهید، اما این یک پروژه در حال انجام است، پروژه ای که هرگز پایان نخواهد داشت.

فاز چهارم: زمان راه اندازی!

یک بار دیگر برنامه خود را بخوانید. سپس شروع به اجرای آن کنید. در ابتدا حرکت کند خواهد بود، اما مهم است که طناب‌ها و نردبان‌ها را قبل از حرکت در جای خود قرار دهید. شما یک استراتژی دارید، حالا آن را وارد بازی کنید!

نتیجه

اگر متخصصی هستید که آن قدر جاه طلبی دارید که بخواهید در صنعت خود پیشرو شوید، این نقشه راه می‌تواند به شما کمک کند تا در مسیر صعود سریع قرار بگیرید. طبیعی است که در ابتدا احساس خستگی کنید، به خصوص اگر در حال حاضر مشغول هستید.
کلید این است که استراتژی برندسازی شخصی خود را به قطعات قابل مدیریت تقسیم کنید. سعی نکنید به طور همزمان با خیلی چیزها در بیافتید. کم‌کم نتایج را مشاهده خواهید کرد. در برخی موارد، مردم شروع به درخواست خواهند کرد. و در نهایت تعداد کمی ‌می‌خواهند شما و شرکتتان را تنها بر اساس شهرت‌تان استخدام کنند. هیجانی که با دیدن پیشرفت ثابت به وجود می‌آید، ارزش این حجم از سختی را دارد.

منبع: hingemarketing